کشف تمدن 5 هزار ساله در حاشیه رودخانه بم
نوشته شده توسط : باوفا

نادر علیدادی سلیمانی در گفتگو با مهر در کرمان اظهارداشت: کشفیات جدید در محوطه باستانی بم نشان از وجود تمدنی پنج هزار ساله در اطراف رودخانه این شهر تاریخی دارد.

وی با اشاره به وجود دو قبرستان باستانی در محوطه تاریخی بم گفت: در دو قبرستان این تمدن دو نوع تدفین متفاوت کشف شده است که شامل یک مرد و یک زن است که آثار کشف شده در این محوطه می تواند در شناخت این تمدن بزرگ بسیار نقش آفرین باشد.

سلیمانی دو اسکلت کشف شده در این قبرستان را سالم اعلام کرد و افزود: در کنار این اجساد اشیای مختلفی نیز دفن شده اند.

وی اضافه کرد: در یکی از این قبرها یک صدف وجود دارد که حاوی مواد رنگی است که برای آرایش زنان استفاده می شده است.

این باستان شناس ادامه داد: یکی از این تدفینها جنینی و دیگری طاق باز است که نشان از وجود عقاید مختلف در این حوزه فرهنگی دارد.

وی اضافه کرد: این تمدن یکی از اولین سکونتگاههای انسان در ایران بوده است که با توجه به نوع اشیاء یافت شده در این تمدن نشان می دهد که این مردم با سایر تمدنها از جمله تمدن جیرفت در ارتباط بوده است.

این باستان شناس افزود: این دوره از تاریخ مشخصا روستانشینی بوده است و از سفالهایی که در این منطقه پیدا شده مشخص است که مردم برای ساخت ظروف از چرخ سفالگری استفاده نمی کردند و در واقع در آن زمان چرخ سفالگری اختراع نشده است.

وی ادامه داد: تمدنهای کهن بیشتر در کنار رودخانه های قدیمی قرار داشته اند و این مساله در خصوص تمدن "ارت" در محوطه باستانی جیرفت در چند کیلومتری تمدن بم نیز صدق می کند.

سلیمانی در خصوص نوع کشف این تمدن بزرگ گفت: حین خاکبرداری در یکی از روستاهای خواجه عسکر بم این محوطه نمایان شده است و در جریان این خاکبرداری متاسفانه بخشی از محوطه نیز تخریب شده اما هم اکنون یگان حفاظتی در این محوطه مستقر است.

این باستانشناس ادامه داد: هم اکنون شش باستانشناس در این محوطه در حال کنکاش و بررسی این تمدن هستند.





:: برچسب‌ها: کرمان , بم , نرماشیر , شهرستان , جیرفت , استان کرمان , جنوب شرق , شهر5هزارساله بم ,
:: بازدید از این مطلب : 657
|
امتیاز مطلب : 158
|
تعداد امتیازدهندگان : 53
|
مجموع امتیاز : 53
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 دی 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: